پاسخ:
بله شما صحیح می فرمایید، بنده هیچ وقت بخاطر یک حرف یا اظهار نظر، کسی را مورد قضاوت کلی قرار نمی دهم و اصولا مخالفم که شخصی که خدمات زیادی انجام داده را به این صورت مورد نقد قرار بدهیم . اما زمانی که شیوه و منش سیاسی و حتی اخلاقی- اعتقادی یک فرد آرام آرام تغییر می کند ( یا به گفتی برخی از خاص از اول هم متفاوت بود اما آرام آرام زاویه خود را با اصول و اعتقادات درست نشان می دهد) و یک یا چند اظهار نظر خلاف واقع در همه زمینه ها ابراز کرده و جهت حرکتش صرفا به سمت بدست گرفتن قدرت شود، از یک جهت هم بر همه ی ماست که از باب امر به معروف و نهی از منکر که شرعا بر ما واجب است، او را به طرق مختلف ارشاد کنیم. از جهت دیگر باز هم برای تنویر افکار کسانی که زیاد در بطن امور سیاسی و تاریخی نیستند از باب تعلیم علم و روشنگری، که حقیقت را بیان کرده و زمینه را برای ایجاد اختلاف توسط افراد با سابقه ای که از مسیرِ حق زاویه پیدا کرده و حتی وقایع تاریخی-اعتقادی ما(شیعه) را نیز برای رسیدن به اهداف مادیِ خود با زیرکی تغییر می دهند، بسته و روشنگری کنیم.
اگر از مواردی مثل حمایت از وزیر نفتی که امضای او در همه رشوه ها و قراردادهای آلوده نفتی دیده میشود، حمایتِ آشکار از فرزندِ محکوم شده خود مبنی بر حقانیتِ او، تحریف چند ده باریه تاریخِ انقلاب و سخنان حضرت امام خمینی، حمایت و ترویج اقتصاد لیبرالیستی و دفع و طرد اقتصادِ اسلامی، و ده ها مورد دیگر بگذریم آیا می توانیم از این تحریفِ زیرکانه ایشان، در آستانه ی سفر به عربستان بگذریم که وی مسئله خلافت حضرت امیر (ع) را مسئله ای تاریخی ( ونه اعتقادی) خواندند؟
شاید بگویید وی برای بهبود روابط فی مابین این حرف را زده اند اما در جواب عرض مینمایم که برای بهبود روابط که از اصول اعتقادی نباید عقب نشینی کرد. این حرفِ ایشان در ظاهر شاید اینگونه خود را نشان دهد که قضیه خلافت و جاشینی پیامبر مربوط به گذشته بوده و الان بخاطر این قضیه اختلاف ایجاد نکنیم، اون یک دعوای! تاریخی بوده!
گویی نعوذ بالله حضرت علی علیه السلام برای قدرت اختلاف داشته اند، معنای حرف وی این است که ولایت (امامت) جزء اصول ما نبوده و صرفا مسئله ای تاریخی است.همین. و اهمیت اعتقادی برای ما ندارد.
مگر نه اینکه تلاش شیعه در این 1400 سال برای ایجاد حکومت، زمینه سازی برای ظهور حضرت حجت (عج) بوده تا ایشان قسط و عدل را حاکم کنند در همه زمینه ها من جمله در بحث امامت و انتقام از غصب کنندگان منصبِ حکومت و ولایت بر مردم؟
این حرفِ وی، خط بطلانی بر این اعتقاد ِ قطعی شیعه است که همه شیعیان 12امامی و حتی شیعیان غیر 12 امامی آن را قبول دارند.
لازم به ذکر است نتیجه این اظهار نظر در آستانه سفر ایشان به عربستان، تنها نتیجه ای که میتوانست داشته باشد استقبال بهتر از ایشان در عربستان می بود و لاغیر .
شیوه و خط مشی ائمه اطهار در طول تمام تاریخ و در همه زماهای بحرانی بر این بوده که هیچگاه از اصولِ اساسی اعتقادی مان کوتاه نیامده اند و به هر نحو ممکن که شده بوده بر اصولِ اساسی شیعه پافشاری کرده اند حتی تا آنجا که حضرت علی (ع) را دست بسته برای بیعت بردند و اصرار ایشان بر دفاع از اصولِ شیعه و اسلام منجر به شهادتِ حضرت زهرا (س) شد.
در هر حال هر کس باید به وظیفه حال حاضر خود با توجه به موقعیتی که دارد،عمل کند. البته نباید تندروی یا کندروی داشته باشیم و من نیز خود را مبرای از خطا نمی دانم.